wtorek, 11 października 2016

Sernik dyniowy z kajmakiem

Dynia to prawdziwa królowa jesieni i wszechstronnie uzdolniona dama. Możemy wykorzystać jej talenty zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich. Sprawdzi się na śniadanie np. jako dodatek do owsianki, na obiad w formie kopytek czy na kolację jako puszyste pankejki. Jej intensywny pomarańczowy, słoneczny kolor poprawi nam humor w deszczowe dni. 
 
Pierwszy raz (i na pewno nie ostatni) wykorzystałam dynię do przygotowania sernika. Wyszedł przepyszny! Z wyczuwalnym smakiem warzywa, kremowy, aksamitny i dosyć ciężki. Na herbatnikowym spodzie i z dodatkiem domowego kajmaku (koniecznie zróbcie go sami, nie kupujcie gotowego!). Polecam:)
 

Sernik dyniowy z domowym kajmakiem
 
Składniki (na tortownicę 26 - 28 cm):
 
Spód
  • 200 g ciasteczek zbożowych lub herbatników 
  • 70 g rozpuszczonego masła
Masa serowa
  • 200 g cukru
  • 2 kopiaste łyżki (ok. 1/4 puszki) domowej masy kajmakowej, przepis tutaj  
  • 400 g puree dyniowego (użyłam dyni hokkaido)*
  • 1 kg sera w wiaderku
  • 4 jajka
  • 1 budyń waniliowy (47 g)
Ponadto
  • 3/4 puszki domowej masy kajmakowej

*Jak zrobić puree z dyni?  
1 kg dyni pokroić w grube paski. Ułożyć skórką do dołu na papierze do pieczenia i piec w piekarniku rozgrzanym do 200 st. przez ok. 45 min., aż dynia będzie bardzo miękka. Łyżką usunąć pestki oraz oddzielić miąższ od skórki. Zmiksować blenderem na jednolitą masę i ostudzić.



 


Wszystkie składniki wyjąć z lodówki min. 2 h przed pieczeniem sernika.


Piekarnik rozgrzać do 190 st. Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia lub natłuścić.

Ciasteczka pokruszyć w blenderze (lub wałkiem) i wymieszać z masłem. Wylepić nimi spód tortownicy. Podpiec przez 10 min. i wyjąć z piekarnika, którego zmniejszyć temperaturę do 180 st.

Cukier utrzeć z masą kajmakową, a następnie dodawać kolejno: puree dyniowe, ser, po jednym jajku oraz  budyń. Masę serową wylać na podpieczony spód. 

Sernik wstawić do piekarnika na kratkę (ruszt), a poziom niżej ustawić formę o nieprzeciekających bokach wypełnioną wrzącą wodą.

Piec przez 10 min. w piekarniku rozgrzanym do 180 st. i kolejne 50 - 60 min. w 130 st.

Po tym czasie lekko uchylić drzwiczki piekarnika i zostawić w nim sernik do całkowitego ostygnięcia (ok. 2 1/2 h).

Gdy sernik ostygnie, kajmak umieścić w garnuszku i podgrzać odrobinę, aby zrobił się bardziej płynny. Wylać na wierzch ciasta.


Całkowicie ostudzony sernik wstawić na 4 - 6 h (a najlepiej na całą noc) do lodówki, aby stężał.

Tadam!

 
Jemy sezonowo! Jesień


55 komentarzy:

  1. Pyszny sernik i piękne zdjęcia <3

    http://slodkieniebo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. To chyba muszę moją wyhodowaną hokkaido przerobić na jakiś sernik! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż mi ślinka cieknie jak patrzę na ten sernik. Szkoda, że się nie nadaje do robienia ciast :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sernik nie jest taki trudny - spróbuj zrobić:D

      Usuń
  4. Cudne zdjęcia i sernik :-))))

    OdpowiedzUsuń
  5. Już za sam wygląd go po prostu uwielbiam :) Piękny! Mam na niego wielką ochotę :) Nigdy nie jadłam sernika dyniowego. Uwielbiam próbować takich ciekawych nowości. Aż ślinka cieknie na sam widok. No i ten kajmak! Kusisz :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Boski!
    Uwielbiam dyniowe serniki; każdej jesieni muszę przygotować choćby jeden :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja głupia, odkryłam go dopiero teraz;)

      Usuń
    2. Lepiej późno niż wcale :) Przed Tobą jeszcze wiele jesieni i jeszcze więcej dyniowych serników :)

      Usuń
  7. zdjęcia bardzo klimatyczne, a sernik prezentuję się bardzo wytwornie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rozumiem twój komentarz. Rządzi ! Dynia rules - sernik też już piekłam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow, jaki cudny, to ja poproszę ten ukrojony kawałeczek :) mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ojej! Wygląda zachwycająco, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kolor przecudny, kwintesencja jesieni :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Boski ma kolor, a ja najbardziej jestem ciekawa smaku

    OdpowiedzUsuń
  13. Dynia, kajmak i to w serniku?! <3

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda wspaniale :)
    Chyba będę musiała wypróbować przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Rewelacyjnie wygląda :) Lubię wypieki z dynią :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny sernik w jesiennej wersji, pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda rewelacyjnie! Częstuje się kawałkiem.

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  18. Po prostu rewelacja i brak słów! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że aż Cię zatkało z wrażenia:)

      Usuń
  19. Łał! Wygląda znakomicie, ale bym zjadła kawałeczek takiego sernika! :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Wbiłaś mnie w ziemię tym przepisem ! Kocham dynię, co roku dostaję jakiegoś kręćka o tej porze i robię wszystko dyniowe. Ten sernik jest po prostu...BOSKI ! A jeszcze z tym kajmakowym sosem, to po prostu jakiś obłęd. Aż jęknęłam, kiedy zobaczyłam to zdjęcie na Instagramie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kajmak mnie trochę wkurzył, wcale nie miał aż tak spływać;) Trochę za bardzo go podgrzałam

      Usuń
  21. Ależ on musi być pyszny, w dodatku tak wybornie się prezentuje! Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny pomysł na wykorzystanie dyni - przepis wart wypróbowania! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wygląda obłędnie! :)
    pozdrawiam, https://mikrouszkodzeniaa.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Sernik dyniowy jest naszym hitem od kilku lat w tym okresie jesienno-zimowym :)
    Całej naszej rodzinie bardzo smakuje i to nas bardzo cieszy bo w tedy jemy to co wszyscy na rodzinnych spotkaniach :D

    OdpowiedzUsuń
  25. jejku jak on pięknie wygląda

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Podziwiam Twoje zdjęcia...przepiękne!!!

    OdpowiedzUsuń
  30. Jakie nastrojowe zdjęcie, a serniczek iście doskonały :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Wygląda obłędnie i pewnie tak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Wygląda niezwykle pysznie i dostojnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Witaj. Promujemy przepisy blogerów. Może zechcesz dodać swojego bloga do naszego Katalogu Smaków? Serdecznie zapraszamy do rejestracji: http://katalogsmakow.pl

    OdpowiedzUsuń
  34. Słodko u Ciebie i kolorowo, aż się chce spróbować to wszystko upiec :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  35. Jestem zachwycona tym obrazem. Pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  36. Aż ślinka cieknie i z dynią w dodatku <3

    OdpowiedzUsuń
  37. piękne zdjęcia,sernik ehh no obłędny !

    OdpowiedzUsuń
  38. ale cudny kolor ! Prezentuje się świetnie :) Fajny przepis

    OdpowiedzUsuń
  39. Super smakowicie wygląda i tak pewnie smakuje :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję, że odwiedziłaś/eś mój cukrowy świat i zapraszam ponownie!;)