9.12.19

Piernik nie mojego dziadka


Ten piernik:
jest łatwy do zrobienia,
nie wymaga leżakowania (można go jeść od razu),
jest przełożony powidłami śliwkowymi i oblany polewą czekoladową,
długo zachowuje świeżość.

Przepis pochodzi ze starego notesu dziadka Doroty z bloga Moje Wypieki.


Piernik nie mojego dziadka
(źródło: Moje wypieki. Całkiem nowe przepisy! Dorota Świątkowska)

Składniki (na blachę 18 x 30 cm*)

  • 220 g miodu
  • 200 g cukru
  • 170 g masła
  • 1 1/2 łyżki kakao
  • 4 duże jajka
  • 450 g mąki
  • skórka otarta z 1 pomarańczy (pomarańczę wcześniej sparzyć)
  • 1 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • 20 g przyprawy piernikowej
Polewa czekoladowa
  • 70 g masła
  • 70 g czekolady mlecznej
  • 70 g czekolady gorzkiej
Ponadto
  • 300 g powideł śliwkowych


*upiekłam z połowy składników w keksówce o dł. 22 cm



Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

W garnuszku umieścić: miód, cukier i masło. Zagotować , a potem gotować do rozpuszczenia się masła i kryształków cukru. Przestudzić.

Jajka lekko roztrzepać trzepaczką (nie ubijać!) w misie miksera. Dodać zawartość garnuszka i skórkę z pomarańczy. 

Mąkę, sodę oczyszczoną, kakao, sól i przyprawę piernikową przesiać razem i delikatnie wmieszać do reszty składników, tylko do połączenia się.

Masę przełożyć do wysmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia formy.

Piec w piekarniku rozgrzanym do 160°C przez 4550 min. lub do tzw. suchego patyczka. Wyjąć i ostudzić.

Ostudzony piernik przekroić i przełożyć powidłami.

Czekoladę posiekać. Masło roztopić w garnuszku, zdjąć z ognia. Dodać czekoladę, odstawić na 2 min. Wymieszać całość do powstania gładkiej polewy. Wylać na piernik, rozprowadzić, odstawić do stężenia.

Tadam!
Copyright © 2014 Cukry Proste , Blogger