sobota, 29 października 2016

Proste ciasto dyniowe

Dyniowa gorączka trwa na wszystkich blogach kulinarnych.  Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziło się Wam to warzywo;) Moją kolejną propozycją na jego słodkie wykorzystanie jest bardzo proste ciasto dyniowe pachnące cynamonem. Wystarczy w jednej misce wymieszać suche składniki, w drugiej mokre, a potem połączyć zawartość obu naczyń i gotowe. Ciasto wychodzi bardzo mięciutkie, puszyste, wilgotne i maślane. Długo zachowuje świeżość. Smakuje podobnie do marchewkowego, ale - chyba zaryzykuję stwierdzenie -  jest jeszcze lepsze. Upieczcie i przekonajcie się sami!


Ciasto dyniowe
 
Składniki (na keksówkę ok. 9 x 21 cm, poj. 1 1/2 l):
  • 245 g mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 245 g cukru (lub trochę mniej, ciasto wychodzi naprawdę słodkie;))
  • 495 g puree dyniowego*
  • 2 jajka
  • 145 g masła, rozpuszczonego i ostudzonego
  • 75 g rodzynek, opcjonalnie

*Jak zrobić puree z dyni?   Niecały 1 kg dyni pokroić w grube paski. Ułożyć skórką do dołu na papierze do pieczenia i piec w piekarniku rozgrzanym do 200 st. przez ok. 45 min., aż dynia będzie bardzo miękka. Łyżką usunąć pestki oraz oddzielić miąższ od skórki. Zmiksować blenderem na jednolitą masę i ostudzić.
 
 


Piekarnik rozgrzać do 180 st. Keksówkę natłuścić lub wyłożyć papierem do pieczenia.
 
Przesiać razem: mąkę, proszek do pieczenia, sodę oczyszczoną, cynamon i sól. Dodać cukier. Odstawić na bok.
 
Puree dyniowe zmiksować z jajkami i masłem. Dodać suche składniki i dobrze wymieszać. Na koniec dorzucić rodzynki.
 
Piec przez ok. 1 h, do tzw. suchego patyczka.
 
Tadam!
 

33 komentarze:

  1. Dyni nigdy nie za wiele! Zwłaszcza w takich prostych przepisach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekłam takie korzenne dyniowe :) tak naprawdę to z dynią dopiero mam zamiar zacząć bo zapasy leżą i trzymają się dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. masz rację, że dyniowa gorączka zalewa teraz blogi kulinarne, ale sama dynia jest dobrym powodem. Nie dość, że zdrowa to jeszcze smaczna. Ja mam mnóstwo jej zamrożonej na zimowe dania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaka szkoda, że mam malutką zamrażarkę;(

      Usuń
  4. Pychotka! :) Zapraszam na swój blog kulinarny. http://jaglusia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak widać dynia ma setki zastosowań w wypiekach i nie tylko :D Super ciasto i bardzo apetyczne w przekroju :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dynia to chyba najbardziej wszechstronne warzywo:)

      Usuń
  6. Dyni nigdy dość! Szczególnie w takiej postaci <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Boskie!
    Mi się dyniowe smakołyki chyba nigdy nie znudzą ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam smak dyni.. <3 w ciastach już w ogóle!

    OdpowiedzUsuń
  9. dynia się nie nudzi tak łatwo :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale ma kolor :) Oj coś czuję, że znikałoby z prędkością światła. Trzeba korzystać z dyniowych wypieków, póki jest sezon :) Pozdrowionka serdeczne!

    OdpowiedzUsuń
  11. mi dynia nigdy się nie znudzi :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam, no po prostu uwielbiam takie dyniowe ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie ciacho to mi się kojarzy ze śniadaniem :) Mniam do kawy :}

    OdpowiedzUsuń
  14. Obłęd, ale bym zjadła kawałeczek ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Po Twoim komentarzu na naszym blogu od razu zajrzałam do Twojego przepisu na chlebek dyniowy - z pewnością wypróbuję :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękne ciasto, przepis zapisany, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne ciasto, przepis zapisany, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)