wtorek, 1 marca 2016

Babka drożdżowa Piotra Kucharskiego

Powoli zbliża się Wielkanoc - pora zacząć testować nowe receptury. Na pierwszy ogień idzie babka drożdżowa według przepisu Piotra Kucharskiego. Jest to jedna z lepszych, jeśli nie najlepsza, bab, jakie jadłam. Lekka jak puch, delikatna, mięciutka i maślana... Wprost idealna! I rośnie jak szalona - do przygotowania ciasta z 500 g mąki potrzebna jest forma o pojemności aż 3 l.
 


Babka drożdżowa Piotra Kucharskiego
(źródło: Na słodko. Domowa piekarnia Piotr Kucharski)
 
Składniki (na formę do babki o poj. 3 l):
  • 150 g rodzynek
  • 300 ml letniego mleka
  • 30 g świeżych drożdży
  • 150 g cukru
  • szczypta soli
  • 1 kieliszek rumu (pominęłam)
  • 500 g mąki
  • 8 żółtek
  • 120 g masła
Polewa (pominęłam)
  • 1 tabliczka białej czekolady
  • 3 szczypty szafranu
  • 100 ml śmietany kremówki 30%

Rodzynki przesypać przez sito i przelać obficie wrzątkiem. Przełożyć do miseczki, zalać rumem i odstawić na 30 min. do nasiąknięcia.
 
W mleku rozpuścić drożdże ze szczyptą cukru. Dodać 100 g mąki, wymieszać i odstawić do wyrośnięcia. W tym czasie żółtka ubić z cukrem na jasny krem, a masło rozpuścić.
 
Żółtka dodać do zaczynu z pozostałą mąką (400 g). Dokładnie wyrobić, aż ciasto będzie elastyczne i przestanie się kleić (użyłam miksera z końcówką hakiem). W trakcie wyrabiania dodać: rozpuszczone masło, rodzynki i szczyptę soli. Przełożyć do miski, przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do wyrastania, aż ciasto podwoi swoją objętość (ok. 1 1/2 h).
 
Ciasto przełożyć do natłuszczonej formy i znów odstawić do wyrastania, do podwojenia objętości (ok. 30 min.).
 
Piec w piekarniku rozgrzanym do 180 st. przez ok. 40 min, do tzw. suchego patyczka.
 
Przygotować polewę: w rondelku rozpuścić czekoladę z kremówką i szafranem, polać babkę.

Tadam!


29 komentarzy:

  1. 0,5 kg mąki forma na 3 l? Wow, to rzeczywiście szalony przepis :) Babka wygląda fenomenalnie - właśnie tak jak mówisz, na puszystą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest naprawdę wyjątkowo pyszna! Moja mama kazała mi ją piec co tydzień;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Taka prawdziwa, konkretna baba! Królowa wielkanocnego stołu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda na puszystą i smaczną :) Babka to jedno z moich ulubionych ciast, niby takie proste bez dodatków kremów czy innych składników, a jakie pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najzwyklejsze ciasta drożdżowe są najlepsze:)

      Usuń
  5. Zbliżają się święta Wielkanocne, także taki przepis jak najbardziej na czasie. Babki drożdżowe są wspaniałe. Jadam je rzadko, ale bardzo lubię. Twoja wygląda tak apetycznie, że aż chce się mlasnąć do ekranu :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny blog :-) już znalazłam co najmniej kilka przepisów, które z chęcią sprawdzę :-) P. S. Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i polecam się na przyszłość;)

      Usuń
  7. Wygląda cudownie, aż zatęskniłam za Wielkanocą. Pełen profesjonalizm!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie przepadam za babkami, ale ta kusi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak można nie lubić ciasta drożdżowego?!:P

      Usuń
  9. Piękna w środku, taka puchata. A z polewy bym nie rezygnowała :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się ta baba :-) może i ja taką upiekę :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się ta baba :-) może i ja taką upiekę :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda tak zachęcająco, że zapisalam do przetestowania przed Wielkanocą. Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie się prezentuje! Już sobie wyobrażam ten smak! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda cudownie, kocham takie wypieki:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Puchata ,cudna .Też ostatnio piekłam drożdżową,bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękna i taka dostojna . Cudne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zastanawiam się od jakiegoś czasu właśnie nad babą drożdżową :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Trzy tygodnie przed Wielkanocą nie jesteś bardzo oryginalny;) Tę bardzo polecam!

    OdpowiedzUsuń
  19. Babka jak marzenie! uwielbiam drożdżowe baby:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Drożdżowej jeszcze nie robiłam.
    Trzeba spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  21. Taka babka od dawna już nam się marzy! Ale poczekamy jeszcze chwile do świąt żeby nie najeść się nią jeszcze długo przed xD

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajny przepis na babke:) Gratuluje bloga:) super:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wspaniała babka :) Piękne zdjęcie :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)