sobota, 4 stycznia 2014

Domowa chałwa (wystarczą 2 składniki!)

Jedni ją uwielbiają, inni nienawidzą. Zdecydowanie należę do grupy pierwszej, choć w dzieciństwie za nią nie przepadałam. Chałwa to jeden z najpopularniejszych i zarazem najzdrowszych wyrobów cukierniczych świata. Jej różnych wersji można spróbować m. in. w Iranie (skąd podobno pochodzi), Turcji, Rosji, Indiach czy na Bałkanach.  W polskich sklepach znajdziemy jedynie chałwę z nasion sezamu. Niestety często zawiera ona bardzo niezdrowe dodatki, takie jak utwardzone tłuszcze roślinne i syrop glukozowo-fruktozowy. Warto więc zrobić chałwę samemu! Jest to niezwykłe łatwe i wystarczą tylko dwa składniki - nasiona sezamu i miód. Można też tworzyć różne wariacje, dodając np. pistacje, wanilię czy kakao. Niepozorne ziarenka sezamu są bogatym źródłem: witamin, protein, przeciwutleniaczy a przede wszystkim kwasów tłuszczowych omega-3, które m. in. wspomagają pracę mózgu, poprawiają nastrój i obniżają poziom cholesterolu.


Domowa chałwa

Składniki:
  • 100 g nasion sezamu
  • 2 łyżki płynnego miodu

Sezam uprażyć na suchej patelni ok. 3 min., stale mieszając i uważając by się nie przypalił. Poczekać aż nieco ostygnie i zmielić go na proszek w malakserze lub młynku do kawy. Dodać miód i dobrze wymieszać.
 
Masę przełożyć do pojemniczka wyłożonego folią spożywczą i wstawić do lodówki na ok. 2 h.

Smacznego!

8 komentarzy:

  1. Nie spodziewałam się, że zrobienie chałwy jest tak proste! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prosto i smakowicie ;) Tylko trzeba faktycznie uważać z tym prażeniem sezamu, bo może wyjść gorzki i niesmaczny..

    OdpowiedzUsuń
  3. Absolutnie uwielbiam chałwę. Zdarza mi się robić ja w domu, ale niestety, częściej kupuję w sklepie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaintrygował mnie tytuł i 2 składniki, aż niemożliwe :) Zrobię ją dla rodziców, bo uwielbiają chałwę :) Dziękuję za przepis !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawe co powiedzą:) smakuję jak sklepowa, choć ma inną, bardziej "mokrą" konsystencję

      Usuń
  5. Jaki prosty przepis! :D Te dwa składniki zabrzmiały tak intrygująco... ale dobrze obstawiłam miód :) Zrobię!

    OdpowiedzUsuń
  6. Taka domowa musi być pyszna;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Banał, bardzo to proste :) Ja chałwę uwielbiam, a moja Mamunia to już w ogóle... Z pewnością spróbuję taką zrobić :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)