7.7.13

Dżem truskawkowy krok po kroku

Nigdy wcześniej nie smażyłam dżemu. W końcu miałam czas, żeby to zrobić. Zawsze jednak wydawało mi się, że to strasznie skomplikowane i czasochłonne. No cóż, trochę czasu na to potrzeba, ale nie jest to wcale trudne a wręcz bardzo przyjemne.

Zanim jednak zabrałam się do robienia tego dżemu, przeszperałam Internet, przeczytałam starsze i nowsze książki kucharskie i obejrzałam jakiś program Jamiego Olivera. Każdy ma własny sposób na idealny dżem truskawkowy. Jedni smażą go jeden dzień, inni rozkładają ten proces na trzy. Niektórzy smażą truskawki z cukrem, wanilią i cytryną, inni tylko z cukrem. Wiele przepisów zawiera także żelfixy (fuu!).
Po przeanalizowaniu wszystkich zebranych informacji (ależ to brzmi poważnie!), stworzyłam własny przepis, opisujący krok po kroku, jak zrobić swój pierwszy dżem truskawkowy. Naprawdę warto spróbować i cieszyć się pysznymi przetworami z letnich owoców przez cały rok. A jaka to satysfakcja;)


Dżem truskawkowy

Składniki (na dżem z 1 kg truskawek - ok. 2 słoików):
  • 1 kg truskawek
  • ok. 500 g cukru*
  • 1 łyżeczka skórki otartej ze sparzonej cytryny**
  • 2 łyżeczki soku z cytryny
*im więcej cukru, tym dżem bardziej gęsty i ma dłuższy termin do spożycia (ok. roku)
**dodatek cytryny ma sprawić, że truskawki nie ciemnieją (choć moje i tak zmieniły kolor)
***dodatkowo: aby w naturalny sposób zagęścić dżem, można do niego dodać pektyny lub w trakcie smażenia wrzucić do garnka pestki z 2 cytryn obwiązane gazą (ja to pominęłam)


Przygotowanie krok po kroku:
  1. Truskawki odszypułkować i umyć.
  2. Owoce zasypać ok. 200 g cukru i odstawić na 3 h, aby puściły sok - dzięki temu dżem szybciej zrobi się gęsty.
  3. Odcedzić truskawki i wrzucić je do garnka z grubym dnem.
  4. Dodać: pozostałą część cukru, sok i skórkę ze sparzonej cytryny.
  5. Zawartość garnka doprowadzić do wrzenia, cały czas mieszając.
  6. Smażenie najlepiej rozłożyć na 3 dni - po ok. 1 h dziennie na małym ogniu, bez przykrywki, mieszając od czasu do czasu (wtedy łatwiej uzyskać odpowiednią konsystencję). Podczas smażenia zbierać z powierzchni dżemu pianę - dzięki temu dżem będzie klarowny.
  7. Dżem jest gotowy, gdy kropla przeniesiona na wcześniej zamrożony spodek - krzepnie.
  8. Trzeciego dnia, gdy dżem będzie już prawie gotowy, należy wyparzyć słoiki. Ciepły dżem nakładamy zawsze do ciepłych słoików. Są trzy metody sterylizowania słoików: umyć je wraz zakrętkami w zmywarce; sparzyć je wrzącą wodą albo wstawić na 30 min. do piekarnika nagrzanego do 100 st. Ja wybrałam sposób trzeci. Uważać, żeby się nie poparzyć!
  9. Do wyparzonych i suchych słoików przelać gotowy, ciepły dżem. Dobrze zakręcić i odwrócić do góry dnem.
I gotowe!:)

 
```
Copyright © 2014 Cukry Proste , Blogger