sobota, 2 lutego 2013

Szarlotka w kratkę

Mój pierwszy wpis. Mój pierwszy przepis. Moja pierwsza szarlotka.

Pieczenie to jedna z niewielu rzeczy, które ostatnio sprawiają mi przyjemność. Przynosi spokój, wielki spokój. Straszny banał, wiem.



Postanowiłam zacząć swoją przygodę z blogiem od szarlotki. Wstyd się przyznać, ale jeszcze nigdy sama jej nie piekłam.
Ten przepis powstał w mojej głowie z pomieszania wielu innych. Marzyło mi się takie ciasto, jak z amerykańskich filmów i bajek, w których idealna pani domu (w perłach i spódnicy z koła), wyjmuje je z piekarnika i stawia na parapecie, aby ostygło przed powrotem męża z pracy...
Jak na pierwszą szarlotkę w życiu - wyszła calkiem nieźle. Najlepiej smakuje, gdy ostygnie. Choć może nie na parapecie, w taki deszczowy dzień jak dzisiejszy.


Szarlotka

Składniki (na tortownicę 26 cm):
  • 310 g mąki
  • 150 g masła
  • 110 g cukru pudru
  • 2 jajka
  • 1 kg jabłek
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 2 łyżki cukru lub więcej
  • cynamon
  • odrobina bułki tartej

Zagnieść kruche ciasto z: mąki, masła, cukru pudru i jajek. Owinąć w folię spożywczą i wsadzić do lodówki na co najmniej 30 min.
Jabłka obrać, usunąć gniazda i pokroić w małe kawałki. Do garnka nalać niewielką ilość wody (tak aby przykryła dno) i wrzucić jabłka. Gdy zaczną mięknąć, dodać: sok z cytryny, cynamon i cukier.  Poddusić, aż zaczną się rozpadać.
Rozgrzać piekarnik do 180 st. Tortownicę wysmarować masłem i wysypać mąką. 3/4 ciasta rozwałkować jak najcieniej. Wyłożyć nim spód i boki tortownicy, nakłuć widelcem. Podpiec przez 10 min.
Po wyjęciu z piekarnika, posypać bułką tartą - wchłonie nadmiar wody z jabłek. Wyłożyć jabłka na spód. Rozwalkować resztę ciasta i pokroić je na paski o grubości ok. 1,5 cm. Ułożyć z pasków kratkę na wierzchu ciasta. Piec ok. 35 min.
Smacznego!






6 komentarzy:

  1. Czekam na serniczek ciekawa jestem jaki bedzie kolor foremki
    Wszystko wyglada zarówno artystycznie jak i kulinarnie dopieszczone

    OdpowiedzUsuń
  2. szarlotka wygląda jak w amerykańskim programie kulinarnym,ale my mamy prawdziwe jabłka i na pewno jest pyszna

    OdpowiedzUsuń
  3. jest super,upieklam ciasto kruszeje po ostygnięciu i czy jej mniej tym pyszniejsza

    OdpowiedzUsuń
  4. Upieklam dziś wyszła mi wspaniale , niestety nie miałam takiej pięknej zielonej formy ,
    Jutro zrobię mufinki , Magdalenki odpuszcza,
    Czekam na kolejne inspiracje

    OdpowiedzUsuń
  5. smacznie, lekko, tradycyjnie, u mnie w żółtej formie :) i czekam na mazurki bo Wielkanoc już za chwilę

    OdpowiedzUsuń

Cukry Proste bardzo dziękują za komentarz i zapraszają ponownie!:)