piątek, 23 czerwca 2017

Leniwe z ziemniakami

Gdy chodziłam jeszcze do szkoły podstawowej, moja Mama często robiła na obiad kluski leniwe – ale nie z samego twarogu a z dodatkiem ziemniaków. Potem jakoś obie zapomniałyśmy o tym daniu. Odkryłam je na nowo dopiero, kiedy wyprowadziłam się z domu, sama musiałam zacząć gotować i szukałam szybkich i łatwych przepisów. Zazwyczaj przygotowuję je tylko z sera (klik!), ale tym razem dołożyłam też kartofle. Taka wersja jest trochę cięższa i bardziej sycąca, ale równie smaczna.



Leniwe z ziemniakami

Składniki (na 2 porcje):
  • 200 g twarogu w kostce
  • 200 g ziemniaków
  • 100 g mąki
  • 2 1/2 łyżki cukru pudru
  • 1 jajko
Ponadto
  • ok. 3 łyżki rozpuszczonego masła
  • cukier


Ziemniaki obrać i ugotować w osolonej wodzie. Jeszcze ciepłe rozgnieść widelcem lub przecisnąć przez praskę, odstawić do ostygnięcia.

W misce dokładnie rozgnieść widelcem twaróg (można też przecisnąć przez praskę). Dodać: ziemniaki, mąkę, cukier puder i jajko, wymieszać.

Masę wyłożyć na stolnicę oprószoną mąką. Z ciasta uformować wałek o grubości ok. 3 cm, lekko spłaszczyć i ostrym nożem kroić ukośnie kawałki o szerokości ok. 1 1 /2 cm.

Leniwe wrzucić do garnka z gotującą się, lekko osoloną wodą. Gdy kluski wypłyną na wierzch, odczekać jeszcze ok. 2 min. i wyjąć.

Podawać od razu, polane masłem i posypane cukrem.

Tadam!


English version

Leniwe – polish cottage cheese dumplings with potatoes

Ingredients (makes 2 servings):
  • 200 g cottage cheese
  • 200 g potatoes
  • 100 g plain flour
  • 2 1/2 icing sugar
  • 1 egg
Also
  • about 3 tbsp butter, melted
  • sugar


Peel and boil the potatoes in a salted water. Still warm, mash with a fork or potato ricer and then set aside to cool.

In a medium bowl, mash the cheese with a fork or potato ricer. Add the potatoes, flour, icing sugar and egg, mix well.

Transfer the dough to a floured pastry board and knead until smooth. Then roll into a log about 3 cm thick. Flatten the top gently and cut across diagonally with a knife into pieces about 1 1/2 cm width.

Bring a medium pot of salted water to a boil and slide in the dumplings. Cook for about 2 mins after they float to the top and remove with slotted spoon.

Pour the melted butter over the dumplings, sprinkle with sugar and serve.

Tada!

24 komentarze:

  1. Ale pyszne jedzonko.
    Leniwe uwielbiam.
    Znam w wersji z ziemniakami i bez. Obie rewelacyjne.
    Pozdrawiam cieplutko! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musze zrobić leniwe, ale te klasyczne, dzieciaki się domagaja ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja Mama twierdzi, że takie są klasyczne;)

      Usuń
  3. Z ziemniakami robi moja babcia :) Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale bym zjadła takie leniwe... Mniam... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie robiłam, a bardzo je lubię 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Idealne danie na leniwe sobotnie popołudnie ^^ Ale twarogu nie mamy ani twarogu ani ziemniaków :'(

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie mogę się zdecydować czy zjeść leniwe na słodko czy na wytrawnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wytrawnie chyba nigdy nie jadłam...

      Usuń
  8. U mnie zawsze na słono, z sosem pomidorowym lub ze smażoną cebulką

    OdpowiedzUsuń
  9. Też robię i zawsze z dodatkiem ziemniaków. Są bardzo smaczne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak ja dawno nie robiłam leniwych! A w domu robiło się zawsze kiedy uzbierało się niedojedzonych ziemniaków z obiadu :D

    OdpowiedzUsuń
  11. oj zjadłabym, strasznie dawno nie było u mnie takich pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie pamiętam kiedy jadłam takie kluski, teraz będą za mną chodzić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Już nie pamiętam kiedy jadłam ostatnio. Musze koniecznie zrobić :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. u mnie klasyczne to te tylko z twarogu. Koniecznie z masą topionego masła i cukrem:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mniam; sama nie wiem, które lepsze - z ziemniakami czy bez :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)