sobota, 6 maja 2017

Nocne ciasto drożdżowe

Pod koniec kwietnia moja Mama miała urodziny. Nie zamówiła na nie tortu czy innego eleganckiego deseru – wybrała zwykłe ciasto drożdżowe. Siła tkwi w prostocie i nic nie równa się ze smakiem domowej drożdżówki, prawda? Takiej świeżej, puszystej, miękkiej i wilgotnej… Takiej, którą zagniata się wieczorem, wstawia do lodówki na noc na wyrastanie, piecze rano, a potem zajada cały dzień (albo nawet trzy)… Bardzo polecam!



Nocne ciasto drożdżowe

Składniki (na formę 36 x 20 cm):

Rozczyn
  • 35 g świeżych drożdży
  • 1 łyżka cukru
  • 1/3 szklanki mleka, lekko podgrzanego
  • 3 łyżki mąki
Ciasto
  • 2 jajka
  • 2 żółtka
  • 160 g cukru
  • 450 g mąki
  • 2/3 szklanki mleka, lekko podgrzanego
  • 100 g masła, rozpuszczonego i ostudzonego
  • 95 g rodzynek


Rozczyn.
Drożdże rozkruszyć do miseczki, zasypać cukrem i poczekać kilka minut, aż się roztopią. Dodać mleko i  mąkę, dokładnie wymieszać. Odstawić na 20 min.

Ciasto.
Jajka zmiksować z cukrem. Cały czas miksując, dodać kolejno: zaczyn, mąkę, mleko, masło i rodzynki – całość wyrobić końcówką hakiem na gładkie ciasto.

Miskę przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do wyrastania, aż ciasto podwoi swoją objętość (ok. 1 1/2 h).

Ciasto przełożyć do natłuszczonej formy, owinąć dokładnie folią i wstawić na noc do lodówki.

Rano wyjąć z lodówki (jeśli za mało wyrosło, odstawić je na trochę w ciepłe miejsce) i piec w piekarniku rozgrzanym do 180°C przez ok. 30 min. lub do tzw. suchego patyczka.

Tadam!



English version

Overnight Yeast Cake

Ingredients (36 x 20 cm cake tin):

Leaven
  • 35 g fresh yeast
  • 1 tbsp granulated sugar
  • 1/3 cup milk, warmed
  • 3 tbsp flour
Dough
  • 2 eggs
  • 2 egg yolks
  • 160 g granulated sugar
  • 450 g plain flour
  • 100 g butter, melted and cooled
  • 2/3 cup milk, warmed
  • 95 g raisins


Leaven.
Crumble the yeast into a small bowl and add the sugar. Once the yeast dissolves, add the milk and flour. Mix well and set aside for 20 mins.

Dough.
Whisk the eggs, yolks and sugar. Still mixing, add the leaven, flour, butter, milk and raisins – knead until smooth, using a stand mixer with dough hook. Cover the bowl with plastic wrap and leave in a warm place until the dough doubled in size (about 1 1/2 h). 

Transfer the risen dough to the greased with butter and dusted with flour cake tin. Cover with plastic wrap, put in a fridge and chill overnight.

In the morning, take the cake out (if the dough doesn’t rise enough, put it in a warm place for a while) and bake for about 30 mins in 180°C, until a skewer inserted into the centre of the cake comes out clean.

Tada!


36 komentarzy:

  1. wspaniałe ciasto na weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię to ciasto chociaż robię nieco inaczej :) Jest pyszne i warte polecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne ciasto. Idealne do kawy lub herbaty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam drożdżowe, a nie zawsze mi wychodzi. Wypróbuję ten przepis, bo wygląda obiecująco ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mam nadzieję, że moja wersja przyniesie Ci szczęście:)

      Usuń
  5. Też robię takie ciasto. Nie ma prostszego, a w dodatku jest smaczne -:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi ciekawie. Ostatnio lubię ciasto drożdżowe i jadłabym je codziennie. Nigdy się z takim przepisem nie spotkałam.
    Świetnie wygląda. Na pewno by mi zasmakowało.!
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  7. To mama na pewno była zachwycona :) Nigdy takiego nocnego drożdżowego nie robiłam, muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero drugi raz i szczerze mówiąc - jeszcze nie do końca ufam tej metodzie, mimo że ciasto wychodzi pyszne

      Usuń
  8. Tak ciasta te "nocne" są smaczniejsze. Moja rodzina do dziś wspomina ciasto wyrastające przez noc w lodówce.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasta, które robią się same, to coś dla mnie xd Piękne zdjęcia *-*

    OdpowiedzUsuń
  10. Do ciasta drożdżowego trzeba dodać nieco swojego serduszka żeby pięknie urosło więc to idealny wypiek na mamine urodziny :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w każdy wypiek wkładam serce, ale do drożdżowego dodatkowo się modlę;)

      Usuń
  11. Jejku, ale cudownie puszyste <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj, ja też nie miałabym nic przeciwko, żeby dostać na urodziny świeżutnie, domowe ciasto drożdżowe!

    OdpowiedzUsuń
  13. powiem szczerze, że też bym nie pogardziła taką pyszną pachnącą drożdżówką :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak dawno nie jadłam drożdżowego, cudnie wyrosło :)

    OdpowiedzUsuń
  15. tez robiłam ostatnio ;) jest bardzo dobre

    OdpowiedzUsuń
  16. Moja Mama gdyby dać jej wybór, to pewnie też postawiłaby na drożdżowe;)

    OdpowiedzUsuń
  17. W moim domku ciasto drożdżowe też jest bardzo lubiane:)
    Twoja nocna drożdżówka wygląda naprawdę smacznie:D

    OdpowiedzUsuń
  18. kurczę, ale mnie naszła ochota na drożdżowe z makiem <3 mmm.. zjadłabym :)

    OdpowiedzUsuń
  19. ale juz dawno nie jadłam drożdżowego! narobiłaś apetytu:)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)