poniedziałek, 16 stycznia 2017

Orkiszowo-pszenne drożdżowe z truskawkami

Jakiś czas temu Mama przyniosła mi opakowanie ekologicznej mąki orkiszowej. Długo nie miałam pomysłu, jak ją wykorzystać, aż w końcu postanowiłam upiec ciasto drożdżowe. Nie za bardzo wiedziałam jednak, jak wyjdzie taki wypiek na samej mące orkiszowej (piekłam z niej pierwszy raz), a przede wszystkim czy będzie mi smakował, dlatego wymieszałam ją pół na pół ze zwykłą pszenną. Muszę przyznać, że na początku ciasto nie wywołało mojego zachwytu, ale z każdym kolejnym kęsem przekonywałam się do niego coraz bardziej. Drożdżówka wyszła bardzo lekka i puszysta, ale trochę za mało słodka (w przepisie podaję już zwiększoną ilość cukru). Charakterystyczny posmak orkiszu jest dosyć wyczuwalny i nie każdemu może smakować. Jeśli jednak lubicie np. pieczywo z tej mąki, to takie ciasto powinno przypaść Wam do gustu:)



Orkiszowo-pszenne ciasto drożdżowe z truskawkami i cukrem trzcinowym

Składniki (na keksówkę 22 x 11 cm, poj. 1 ½ l):

Ciasto
  • 125 g mąki pszennej chlebowej, przesianej
  • 125 g mąki orkiszowej chlebowej jasnej, przesianej
  • 5 g drożdży instant
  • 100 g cukru trzcinowego (dodałam 80 g i ciasto wyszło za mało słodkie)
  • ½ łyżeczki soli
  • 3 żółtka
  • 230 ml mleka, lekko podgrzanego
  • 50 g masła, rozpuszczonego i ostudzonego
  • 150 – 200 g truskawek, świeżych lub mrożonych (wcześniej rozmrożonych)
 Kruszonka
  • 20 g mąki pszennej
  • 10 g cukru trzcinowego
  • 10 g masła


Mąki, drożdże, cukier i sól wsypać do misy miksera i wymieszać. Dodać żółtka, mleko i masło, całość wyrobić końcówką-hakiem na gładkie ciasto. Misę przykryć folia spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do wyrastania na ok. 1 ½ h, aż ciasto podwoi swoją objętość.

Gdy ciasto rośnie, przygotować kruszonkę: w miseczce rozetrzeć miedzy palcami mąkę, cukier i masło, wstawić do lodówki.

Wyrośnięte ciasto przełożyć do wysmarowanej masłem i oprószonej mąką keksówki. Wierzch posypać truskawkami, a następnie kruszonką.

Piec w piekarniku rozgrzanym do 180 st. przez ok. 35 min., do tzw. suchego patyczka.

Tadam!



English version

Spelt-Wheat Yeast Cake with Strawberries and Cane Sugar

Ingredients (22 x 11 cm, 1 1/2 l loaf tin):

Cake
  • 125 g strong white bread flour, sifted
  • 125 g strong spelt bread flour, sifted
  • 5 g instant yeast
  • 100 g cane sugar
  • ½ tsp salt
  • 3 egg yolks
  • 230 ml milk, lukewarm
  • 50 g butter, melted and cooled
  • 150 – 200 g strawberries, fresh or frozen (and defrosted)
Crumble topping
  • 20 g plain flour
  • 10 g cane sugar
  • 10 g butter


In a bowl of stand mixer, mix together the flour, yeast, sugar and salt. Add the egg yolks, milk and butter. Knead using a dough hook until smooth. Cover the bowl with plastic wrap and let rise in warm place for about 1 ½ h or until doubled in size.

Meanwhile, make the crumble: in a small bowl, rub the flour, sugar and butter between your fingers, until just combined. Chill in a fridge.

Transfer the risen dough to the greased with butter and dusted with flour loaf tin. Scatter the top of the cake with the strawberries and then with the crumble.

Bake for about 35 mins in 180 C (350 F), until a skewer inserted into the centre of the cake comes out clean.

Tada!

23 komentarze:

  1. Przepysznie wygląda to ciasto :-) Proszę kawałeczek. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. z samej razowej to drożdżowe nie jest tak rewelacyjne jak z domieszką pszennej niestety, już wiele razy próbowałam i teraz zawsze dodaję trochę białej mąki :D a Twoje ciacho prezentuje się elegancko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, z pszennej jest najlepsze:)

      Usuń
  3. Sączę kawę, i marze o kawałeczku:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rewelacja! Ja mam zapas mąki orkiszowej, a właśnie nie wiedziałam co z nią zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ale bym zjadła taki spory kawałek na kolację z mlekiem:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na drożdżowe to ja się piszę zawsze! Dwa razy nie trzyma mnie namawiać! Mniam, mniam. Ależ pyszności serwujesz :) Prześwietnie wygląda.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Truskawki - smak zbliżającego się lata :} Kocham ! Takie ciasto chętnie bym zjadła na śniadanie :) W sumie to podsunęłaś mi pomysł, co zrobić na kolejną niedzielę :}

    OdpowiedzUsuń
  8. Porywam kawałek. Uwielbiam drożdżowe :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale pysznie wygląda. Muszę i ja upiec to cudeńko :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Drożdżowego nigdy dość! Uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ładne wyszło! Jeszcze nie piekłam ciasta z samej orkiszowej,nie wiem,czy się zdecyduję. Dodaję jej trochę przy pieczeniu chleba :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo smacznie wygląda. Mam zamrożone truskaweczki, może skusze się i zrobię :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajnie Ci wyszło! :) ja zawsze piekę orkiszowe drożdżowe i mi smakuje, w sumie nie widzę różnicy w smaku, ale może dlatego, że całe wieki nie piekłam na pszennej :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Orkiszowa mąka jest dużo zdrowsza, ja ją lubię ;) pycha ciacho!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniałe i niezwykle apetyczne ciasto! Prezentuje się bajecznie <3

    OdpowiedzUsuń
  16. Drożdżówka wygląda fantastycznie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Cudnie i bardzo apetycznie wygląda :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciasto musi być bardzo smaczne, aż ślinka cieknie.

    OdpowiedzUsuń
  19. My uwielbiamy wszelkie pełnoziarniste ciasta i w ogóle takie, które mają w sobie wyczuwalny smak danego ziarna :) Taka drożdżówka byłaby dla nas idealna :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mi drożdżowe wypieki na mące orkiszowej bardzo smakują. Z truskawkami musiało smakować bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw coś od siebie:)