środa, 4 stycznia 2017

Ciasto czekoladowe z pijanymi śliwkami (bez mąki)

Witajcie w 2017! Rozpoczynam ten rok czekoladowym ciastem z pijanymi śliwkami, które przygotowałam na Sylwestra rodziców. Jest intensywne w smaku, mokre, z kawałkami suszonych śliwek nasączonych whisky. Kiedyś upiekłam podobne brownie (klik!), jednak to ciasto nie zawiera mąki i ma zupełnie inną strukturę – dzięki ubitym białkom, nie jest zakalcowate czy zbite a bardziej puszyste i lekkie (choć niestety na zdjęciu tego nie widać, ponieważ kroiłam je, gdy było jeszcze ciepłe).
 


Ciasto czekoladowe z pijanymi śliwkami (bez mąki)

Składniki (na formę 25 x 25 cm):
  • 200 g suszonych śliwek, drobno pokrojonych
  • 1 szklanka whisky
  • 300 g gorzkiej czekolady min. 70%
  • 200 g masła
  • 6 jajek, żółtka i białka oddzielnie
  • 240 g cukru
  • płatki migdałów, opcjonalnie


Śliwki wrzucić do miseczki, zalać whiskey i odstawić na noc do nasiąknięcia.

W kąpieli wodnej rozpuścić czekoladę z masłem, ostudzić.

Żółtka zmiksować z cukrem na jasną i puszystą masę. Dodać stopniowo czekoladę z masłem.

Białka ubić na sztywno i dodać do ciasta łyżka po łyżce.

Śliwki odcedzić i dodać do masy.

Ciasto przełożyć do natłuszczonej formy. Wierzch posypać płatkami migdałów.

Piec przez 45 min. w piekarniku rozgrzanym do 170 st.

Tadam!



English version

Drunken Prune Chocolate Flourless Cake

Ingredients (25 cm squere tin):
  • 200 g prunes, finely chopped
  • 1 cup whisky
  • 300 g dark chocolate (at least 70% cocoa solids)
  • 200 g butter
  • 6 eggs, yolks and whites separated
  • 240 g sugar
  • almond flakes, optional


Soak prunes in whisky and set aside for a night.

Melt the chocolate and butter a bowl over a pan of simmering water, set aside to cool.

Whisk the egg yolks with sugar until pale and fluffy.

Whisk the egg whites to stiff peaks and add gradually to the chocolate mixture.

Strain the prunes and add them to the cake.

Spoon the mixture into the greased tin and sprinkle the almond flakes on the top.

Bake at 170 C for 45 mins.

Tada!

34 komentarze:

  1. Ładnie to tak?! Jak możesz?! Jak możesz kusić takimi pysznościami od samego rana? ;-) Człowiek skupić się na pracy nie może tylko ślini się na widok tego cudnego ciacha. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, przepraszam, przepraszam;D

      Usuń
    2. Ty nie przepraszaj, Ty daj kawałek. ;-)

      Usuń
    3. Kusząco wygląda to powitanie Nowego Roku :-)

      Usuń
  2. No to ja tak staram się na wszelkie sposoby unikać słodkiego, a Ty z takimi pysznościami wyskakujesz. A ja tak uwielbiam śliwki... No jak tu się powstrzymać! Pijane śliwki w niczym mi nie przeszkadzają :D Baaa, to może być pyszny pomysł.
    Pozdrowionka serdeczne! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorzka czekolada jest przecież zdrowa;)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  3. czekoladowe, zdecydowanie moje ulubione w każdej wersji :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne ciacho! Bardzo mi się podoba taka wersja brownie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne połączenie takiego głębokiego smaku czekolady i śliwek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale pysznie wygląda! Chyba sobie odpuszczę już te noworoczne postanowienia ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. ciasto idealne na ten weekend:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czekolada+śliwki...♥ Ciasto niebo :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Te pijane śliwki bardzo mnie przekonują :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Musi smakować fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Obłędnie wygląda wiec pewnie i tak samo smakuje

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniałe ciacho, z chęcią bym zjadła :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie i smacznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mmmm, wygląda apetycznie <3
    http://wishylss.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Takie ciasto to musi być pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pijane śliwki to to co lubię, ciasto musi być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  17. Mniam! Wspaniałe ciasto, dodatek chrupiących migdałów musiał sprawdziś się świetnie:D

    OdpowiedzUsuń
  18. Aż trudno uwierzyć, że ciasto nie ma mąki.
    Musi być bardzo pyszne, jeszcze te migdały na wierzchu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ta whisky ! Aromat musiał być obłędny <3

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj zjadłabym, zjadła :-)))))))

    OdpowiedzUsuń
  21. Czekolada i pijane śliwki - to musiało smakować niebiańsko!

    OdpowiedzUsuń
  22. O z whiskey! W takiej postaci to i suszone śliwki nie przeszkodziłyby mojemu mężowi ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. No jak tylko przeczytałam bez mąki, to już mnie kupiłaś;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mu uwielbiamy śliwki w takich ciastach więc jest super :D

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję, że odwiedziłaś/eś mój cukrowy świat i zapraszam ponownie!;)